Yogapsychologie met Tim Schipper

Koud water & Koud douchen (Ishnaan)

Koud water & Koud douchen (Ishnaan)

Een korte koude douche in de ochtend is de gezondste en meest efficiënte manier om je dag te beginnen, volgens yogi’s. Een warme douche kan prima, maar liever op een ander moment van de dag.

Koud douchen heeft een breed scala van voordelen: het houdt de huid stralend, opent de haarvaten, ontgift de organen, houdt de samenstelling van het bloed gezond, activeert het klierstelsel en versterkt het gehele zenuwstelsel. En, niet onbelangrijk: Koud douchen maakt je pas écht wakker in de ochtend. Als je jezelf vrijwillig koud doucht in de ochtend voelt dat iedere dag weer als een overwinning!

 

TECHNIEK

Stap niet direct met het hele lichaam onder de koude douche, maar begin met de uiteinden van het lichaam: eerst handen, dan de voeten, dan de benen en dan de armen. Wrijf de voeten over elkaar (masseer de rechtervoet met de linker voeten en met de linkervoet de rechtervoet). Richt de koude douche met je ene hand op je onderbenen en wrijf er met je andere hand stevig overheen. Richt het koude water hierbij niet op de bovenbenen, want dit heeft een te sterk effect op de calcium-magnesium balans van het lichaam. Ga verder met je armen, masseer ze onder de koude straal tot aan je schouders. Vervolgens rug, borst en buik, het gezicht en even kort je hoofd. Vermijd de geslachtsorganen met de direct waterstraal. Herhaal deze cyclus drie tot vijf keer.

Nadat je gedurende 1 tot 2 minuten onder de douche hebt gestaan – waarbij je jezelf continu masseert terwijl je in en uit het water beweegt en het water alle delen van het lichaam raakt – kun je er weer onder vandaan komen. (je kunt ook beginnen met 30 seconden. Waar andere liever 5 tot 10 minuten onder de koude douche staan – it’s up to you!) Wrijf jezelf dan stevig droog met een handdoek, trek lekkere warme kleding aan en doe eventueel nog even een deken om je heen. Je bent klaar om de dag te beginnen. Eventueel doe je nog een korte yoga kriya of meditatie voordat je de deur uit stapt of begint met je eigen dagelijkse schema.

Reminder: gebruik écht koud water, niet lauw water.

 

TIPS & TRUCS

  • Neem geen koude douche tijdens zwangerschap of menstruatie, bij koorts, een reumatische aandoening of hartkwaal.
  • Voordat je begint met douchen kan je het lichaam van top tot teen masseren met pure amandelolie (optioneel). Dit beschermt enigszins voor de kou, stimuleert de afscheiding van gifstoffen door de geopende poriën en voedt de huid.
  • Masseer jezelf terwijl je doucht. Besteed speciale aandacht aan de lymfeklieren onder de oksels, omdat helpt bij het voorkomen van verkoudheid.
  • Vrouwen wordt aangeraden extra aandacht te besteden aan hun borsten: het masseren van de borsten tijdens een koude douche stimuleert de doorbloeding en werkt preventief voor borstkanker.
  • Als je koud water laat vallen net onder de onderlip gedurende 10 tot 15 minuten, zal je geest zeer helder en duidelijk worden.
  • Het water richten tussen de wenkbrauwen en de bovenlip stimuleert energie.
  • Richt je het koude water op het voorhoofd, dan maakt dit je extreem slaperig (een goede techniek voor het slapen gaan).
  • Als je de bovenarm af doucht en masseert heeft dat een genezende werking op de maag.
  • Van de elleboog tot ongeveer (5 cm) boven de pols correspondeert met het spijsverteringskanaal en stimuleert de spijsvertering.
  • Het gebied van 2 centimeter boven de pols en rondom de pols komt overeen met het hart.
  • De pols zelf correspondeert met de lever.
  • De vingertoppen stimuleren de hersenen.

    4 Comments

  1. Er staat een tegenstrijdigheid in de beschrijving. Eerst staat er: “eerst handen, dan de voeten, dan de armen en dan de benen” Vervolgens wordt eerst voeten en benen beschreven en staat er: “Ga verder met handen en armen”

    Richard Peelen

    augustus 12, 2016

  2. Dankjewel Richard. Ik heb de beschrijving iets aangepast. Het is wel de bedoeling dat je met de uiteindes begint. Nadat je de benen hebt gemasseerd zijn de handen al nat geworden. Vervolgens werk je je weg omhoog vanaf de handen naar je schouders. Ik snap je punt.

    Tim Schipper

    augustus 22, 2016

  3. Gewoon even diep ademhalen en er dan gewoon in 1 keer koud onder stappen: dat werkt bij mij het beste. Ik doe het dagelijks, al bijna een jaar. Diep blijven ademen, en je voelt de energie meteen stromen. Wassen met douchebloem met lekker geurende douchecrème erin. Koud water op je gezicht laten stromen: heerlijk. Het is zoiets als ‘s zomers in verkoelend buitenwater zwemmen.

    Anje

    november 12, 2016

  4. Ik doe wat je hierboven beschrijft nu 3 jaar en maakt me vooral ‘s ochtends heel blij/ verslavend effect heeft t ook op me.Erg leuk over de extra’s te lezen die je beschrijft betreffende de delen waar je t water op kunt richten en wat dit dan met je kan doen….. Dank voor dit artikel…

    mi

    juli 1, 2017

Post a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>