Yogapsychologie met Tim Schipper

Meditatie voor rust in het hoofd in 3 minuten

Meditatie voor rust in het hoofd in 3 minuten

Deze meditatie helpt je in 3 minuten om rustig te worden. Lees er meer over in de blog: Rust in het het hoofd met Yogapsychologie & meditatie.

Yogapsychologie - Meditatie voor rust in het hoofd   Yogapsychologie -Mudra - Meditatie voor rust in het hoofd

ASANA (Houding) 

Zit in kleermaker zit, met gekruiste benen en een rechte rug. Verleng je nek, door je kin naar je hals te brengen.

 

MUDRA (Handpositie)

Breng de mudra tegen je lichaam ter hoogte van het middenrif. De handen zijn plat en de handpalmen zijn omhoog gericht. Mannen hebben de rechter hand op de linker en vrouwen de linkerhand op de rechter. De duimen komen naast de handen en de toppen van de duimen raken elkaar.

OGEN

Sluit je ogen voor 9/10 en kijk via de open kier naar het puntje van je neus.

ADEM

Adem langzaam en diep en wees je bewust van je hoofd terwijl je ademt.

DUUR

Minimaal 3 en maximaal 11 minuten.

EINDE

Adem diep in. Hou hou je adem vast, terwijl je alle spieren in je lichaam aanspant. Adem uit. Herhaal dit 3 keer. Ontspan

Algemeen advies bij het doen van Yoga Kriya’s en Meditaties

Volg zorgvuldig de instructies zoals gegeven, improviseer niet. Aangegeven tijden mogen ingekort worden, maar niet verlengt. Wees tijdens de beoefening zo ontspannen mogelijk en controleer voor onnodige spanningen in de buikspieren, gezichtsspieren, keel en tong. Laat energie vrij stromen door alle grote gewrichten (enkels, knieën, heupen, wervels, schouders, ellebogen en polsen). Forceer niet en ga niet over lichamelijke en mentale grenzen.  

De oefeningen zijn voor de meeste mensen veilig op voorwaarde dat de instructies zorgvuldig worden gevolgd. Het advies is om eerst ervaring op te doen tijdens groepslessen of individuele consults onder begeleiding van een expert. De resultaten worden toegeschreven aan eeuwen oude yoga-tradities en zullen variëren als gevolg van fysieke en mentale verschillen, juistheid en frequentie van beoefening. Als u twijfelt over de geschiktheid van de oefeningen, neem dan eerst contact op via het contact formulier

Het is belangrijk om te ontspannen na het doen van een Kriya of Meditatie. Het biedt het lichaam de kans om de energie te absorberen. Ontspan na het afronden van de oefening(en) in kleermaker-zit of liggend op de rug voor 3-11 minuten. Neem na de ontspanning voldoende tijd om terug te keren naar het normale bewustzijn, voordat normale activiteiten worden hervat. 

Disclaimer 

Zoals met alle niet begeleidende oefenprogramma’s, is het gebruik van de instructies in deze handleiding geheel op eigen risico en kan De Yogapsycholoog in geen geval aansprakelijk gesteld worden.