Yogapsychologie met Tim Schipper

Yoga (oefening) voor fysieke gezondheid & mentale helderheid

Yoga (oefening) voor fysieke gezondheid & mentale helderheid

Activiteiten te over in ons dagelijkse leven en met zoveel dingen te doen is het vaak een uitdaging om prioriteiten te stellen. Momenten van rust en bezinning zijn zeldzaam in onze moderne levensstijl, waardoor lichaam & geest onderhevig zijn aan een hoge mate van stress. Voor een gezond lichaam en een heldere geest is het daarom essentieel om regelmatig een pauze in te lassen van deze ‘doe modus’.

Vraag je je weleens af waarom je doet wat je doet?

Wanneer je een pauze inlast of stopt met een activiteit, ervaar je vaak dat zowel het lichaam als de geest nog steeds actief zijn. Gedachten blijven suggesties geven voor andere activiteiten die je kunt doen en lijken niet te willen stoppen; ook het lichaam voelt onrustig aan en blijft alert om een volgende actie te beginnen. Deze onrust maakt het moeilijk om te genieten van een rustmoment en de neiging om door te gaan blijft sterk. Je doet liever iets anders dan dat je (in rust) het ongemakkelijke gevoel van stress en spanning in je lichaam ervaart.

De snelste ontsnapping aan deze gevoelens van onbehagen is: denken. Als je altijd luistert naar gedachten, is het moeilijk om lichamelijke sensaties te voelen. Wanneer je de geest observeert ervaar je namelijk dat deze nooit rust. De geest bedient je met ideeën, plannen, suggesties en wijst je de gevaren van het leven, of je nou wil of niet. Echter, betekent dit niet dat je altijd moet doen wat je gedachten suggereren. Hiermee blijft je aandacht namelijk ‘in het hoofd’ en ‘denk’ je je leven. Je verliest contact met je lichaam en je geest bepaalt continu je acties.

Op de Online Kundalini Yoga School deel ik een yoga video die je helpt om opgeslagen emoties en spanningen, gerelateerd aan oude gewoonten en overtuigingen, te laten gaan. De oefening: to build physical health and mental clarity werkt hier uitstekend voor en maakt gebruik van specifieke ademhalingstechnieken (pranayama), handposities (mudra’s) en een yogahouding (asana). Ik raad je aan deze oefening voor minimaal 11 dagen achtereenvolgens te doen voor een sterk effect.

Yogapsychologie is een effectieve manier om op een bewuste manier je aandacht te verschuiven van het hoofd, naar het lichaam. Met Yoga oefeningen wordt het lichamelijke bewustzijn verhoogd en als gevolg van de lichamelijke stimulatie, gaat je aandacht uit naar fysieke, emotionele en zintuigelijke waarnemingen. Deze verschuiving van aandacht kan je kijk op acties veranderen, laat je luisteren naar je intuïtie en helpt je om opnieuw prioriteiten te stellen.

Wanneer bepaalde gewoonten en overtuigingen die je nooit eerder in twijfel hebt getrokken, vanuit een ander perspectief worden bekeken, dan is je spirituele reis begonnen. Je gaat ineens zien hoe makkelijk je handelt vanuit onbewuste patronen, gedachten, lichamelijke sensaties en gevoelens die niet (meer) vruchtbaar blijken te zijn in het huidige moment. Gewoonten die gebaseerd zijn op oude overtuigingen en ervaringen hebben je gediend in het verleden, verliezen nu hun kracht en mag je laten gaan.