Yogapsychologie met Tim Schipper

Yoga, Voeding & Psychologie

Yoga, Voeding & Psychologie

We zijn in staat om eetpatronen te doorbreken en bewuste keuzes te maken in de manier waarop we eten. Maar waar baseren we deze keuzes op? Waarom zou je überhaupt bewuste keuzes maken? Hoe weten we nou wat “goed” voor ons is en wat niet? Wat maakt voeding “gezond”?

In de wereld van “gezonde” voeding zijn er duizenden diëten en allemaal zeggen ze wat anders! Voeding is een onmisbare factor in ons bestaan en daarom interessant en leuk om samen te onderzoeken.

Voeding voorziet ons lichaam van energie en alles wat het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Alhoewel er op het eerste gezicht weinig verandering lijkt plaats te vinden in ons lichaam, is er een constant proces van afbraak van oude cellen en een opbouw van nieuwe cellen gaande; iedere cel in ons lichaam wordt continu gerecycled. Ons lichaam heeft bijvoorbeeld iedere 3 maanden een volkomen nieuw skelet, elke zes weken worden alle levercellen volledig vervangen, de cellen van de maag elke vijf dagen, en elke maand creëren we een compleet nieuwe huid. Vanuit een moleculair oogpunt zijn we niet dezelfde persoon die we een jaar geleden waren. De uitspraak ‘je bent wat je eet’ kan je dus letterlijk nemen. Door anders te eten kunnen we ons lichaam, gezondheid en hoe we eruit zien beïnvloeden.

Mijn onderzoek begon een aantal jaren geleden toen ik merkte dat door Yoga te beoefenen mijn eetpatroon op natuurlijke wijze veranderde. Ik had geen trek meer in de snelle studentikoze tosti’s, magnetron maaltijden en vlees. Ik werd me meer bewust van eten, respecteerde de veranderingen en voelde me anders.

Door bewust te kijken naar onze dagelijkse eet- en leefgewoontes kunnen we gemakkelijk patronen herkennen en ontdekken we dat voeding ook een grote invloed heeft op hoe we ons voelen. Ik experimenteerde via een aantal toegankelijke tips en richtlijnen en leerde zo over de effecten van voeding. Zo deed ik onder andere mono-diëten en detox dagen om te ervaren hoe voeding in relatie staat met mijn dagelijkse beleving en vooral de geest.

Ik ontdekte dat als voeding een te grote rol gaat spelen in mijn leven het vooral een afleiding is. Een manier om het huidige moment niet te hoeven ervaren, leegte te vullen en emoties niet te hoeven voelen. Ik merkte dat met een overvloed aan voeding in de schappen, het heel verleidelijk is om vooral “te leven om te eten, en niet te eten om te leven” en eenvoudig teveel, ongezond en onregelmatig eten.

Echter, geldt dit ook wanneer we eten volgens bedachte (mentale) richtlijnen, waarvan anderen vertellen wat ‘goed’ is en wat ‘niet’. Het eten van ‘goede’ of ‘slechte’ ingrediënten beïnvloedde mijn gevoel van eigenwaarde. Wanneer ik ‘goede’ dingen at was het ‘goed’ en als ik de verleiding van ‘slechte’ dingen even niet kon weerstaan ‘slecht’ of nou ja, minder.. Voelde ik me schuldig…

De uitnodiging ligt er om deze gehechte en oordelende manier van eten los te laten en hierin te ontspannen. Door Yoga te beoefenen wil ik meer flexibiliteit en plezier ervaren, vrij zijn! Mezelf niet schuldig voelen of extra beperkingen opleggen. Onbewust deed ik dit dus wel. Ik was opzoek naar ‘de beste’ eetstijl, maar maakte daardoor keuzes tegen me gevoel in, omdat dat beter zou zijn. Het resultaat was dat ik onbewust spanning in mijn lichaam creëerde en me tegelijkertijd niet vrij voelde in mijn keuzes.

Net als velen, wil ik graag eten waar ik zin in heb en me niet schuldig hoeven voelen. Dat doe ik nu. Daarbij, observeer ik de ‘trek’, het hongergevoel en het effect. Ik vraag mezelf af als ik ‘trek’ heb of m’n lichaam het op dit moment nodig heeft, of dat er een ‘andere’ (mentale) reden is om te eten. Is het laatste het geval, dan probeer ik daarin te ontspannen en eet ik (vaak) niet. Soms wel, en dat is Oké! Het lijkt misschien zwaar in het begin, maar het wordt vanzelf gemakkelijker. Zo handel ik eerlijk en geniet ik van vrijwel alles wat ik eet & drink.

Voeding heeft effect op de vorming en werking van m’n lichaam doordat het ons lichaam voorziet van voedingstoffen en bouwstoffen. De effecten van het eten ervaar ik en het zijn deze ervaringen die mijn toekomstige voedingskeuzes bekrachtigen. Een sterk zenuwstelsel en een optimaal spijsverteringssysteem zorgen ervoor dat het lichaam in staat is om de voedingstoffen goed op te nemen. De Yoga oefeningen en meditaties helpen me om mijn lichaam te onderhouden. Zo is voeding ook een natuurlijk geneesmiddel, voor het helen van allerlei kwalen en lichamelijke klachten.

Als Yogapsycholoog sta ik mensen bij in het verhelderen van inzichten die voeding ons geeft en biedt ik steun bij veranderingen van eetpatronen en gewoontes. Op de website  Yogadine.com  deel ik meer over yoga en eten. Graag deel ik hier nog een aantal simpele Yogische richtlijnen waarmee iedere maaltijd een bewuste ervaring is en het helende effect van voeding wordt bekrachtigd.

1. Bereid je maaltijd met aandacht.

Voeding die je tot je neemt wordt een onderdeel van jou, het integreert met je lichaam en geest en beïnvloedt zo je toekomst. Behandel het dus op een manier waarop ook jij behandeld wilt worden – met respect en liefde.

2. Eet zoveel mogelijk in een aangename en ontspannen omgeving.

Eten in een aangename omgeving helpt je om je aandacht erbij te houden en te ontspannen. Het  stimuleert de spijsvertering, zodat het voedsel efficiënt verwerkt kan worden. Te veel afleiding houdt het lichaam gespannen en vertraagt de spijsvertering.

3. Serveer het eten zienswaardig

Als het eten er smakelijk uitziet, wordt er een signaal afgeven aan de hersenen en stimuleert het de afscheiding van spijsverteringssappen. Hierdoor wordt het eten sneller verteerd, dan wanneer je niet geprikkeld wordt door het eten.