Yogapsychologie met Tim Schipper

Meditatie tegen Nervositeit

Meditatie tegen Nervositeit

Deze meditatie helpt je bij het neutraliseren van Nerveuze gedachten en lichamelijke sensaties. Het stimuleert neutraliteit (the Witness Position). Tip: observeer de lichamelijke reacties en gedachten, terwijl je aandachtig blijft bij je ademhaling. Vooral uitgeademd blijven, kan een interessante reactie geven…

DYP Tim Schipper | Meditatie

ASANA (Houding) 

Zit in kleermaker zit of op een stoel met een rechte rug (zonder te leunen).

 

MUDRA (Hand & Arm positie)

Buig je ellebogen zodat de handen ter hoogte van het hart zijn, een paar centimeter van het lichaam, met de handpalmen naar het lichaam toegedraaid. Plaats de palm van de rechterhand tegen de bovenkant van je linker hand. Houd de handen en de voor-armen parallel aan de grond, zodat de vingers van de rechterhand naar links wijzen en de vingers van de linkerhand naar rechts. Druk de duim-toppen tegen elkaar.

OGEN

De ogen zijn ontspannen dicht.

ADEM

Adem diep in door de neus en houd de adem ontspannen vast voor 10-15 sec. Adem dan volledig uit door de neus en blijf uitgeademd voor 10-15 sec. Adem dan weer volledig in en herhaal. Concentreer je op de ademhaling.

DUUR

Doe deze oefening dagelijks voor 3 – 5 minuten. Kies een moment op de dag waar je even niet gestoord wordt.

EINDE

Adem diep in. Hou hou je adem even vast. Adem uit. Ontspan

Algemeen advies bij het doen van Yoga Kriya’s en Meditaties

Volg zorgvuldig de instructies zoals gegeven, improviseer niet. Aangegeven tijden mogen ingekort worden, maar niet verlengt. Wees tijdens de beoefening zo ontspannen mogelijk en controleer voor onnodige spanningen in de buikspieren, gezichtsspieren, keel en tong. Laat energie vrij stromen door alle grote gewrichten (enkels, knieën, heupen, wervels, schouders, ellebogen en polsen). Forceer niet en ga niet over lichamelijke en mentale grenzen.  

De oefeningen zijn voor de meeste mensen veilig op voorwaarde dat de instructies zorgvuldig worden gevolgd. Het advies is om eerst ervaring op te doen tijdens groepslessen of individuele consults onder begeleiding van een expert. De resultaten worden toegeschreven aan eeuwen oude yoga-tradities en zullen variëren als gevolg van fysieke en mentale verschillen, juistheid en frequentie van beoefening. Als u twijfelt over de geschiktheid van de oefeningen, neem dan eerst contact op via het contact formulier

Het is belangrijk om te ontspannen na het doen van een Kriya of Meditatie. Het biedt het lichaam de kans om de energie te absorberen. Ontspan na het afronden van de oefening(en) in kleermaker-zit of liggend op de rug voor 3-11 minuten. Neem na de ontspanning voldoende tijd om terug te keren naar het normale bewustzijn, voordat normale activiteiten worden hervat. 

Disclaimer 

Zoals met alle niet begeleidende oefenprogramma’s, is het gebruik van de instructies in deze handleiding geheel op eigen risico en kan De Yogapsycholoog in geen geval aansprakelijk gesteld worden.